Documentation & chronology of artist oriented: Dialogs, Announcements, Gallery Shows, Museum Exhibitions, Art Fair Participations, Artist Projects, Studio Visits - inside and outside Vimana

Notes/ Dialogs
published 2023 December 14


Pomana Porcului cu Red Hot Chili Peppers

by Călin Vasilescu


Galeria Etaj este un proiect adolescentin și extraordinar de pozitiv pentru situația destul de dubioasă a peisajului cultural românesc. Confuzia generată în țărișoara noastră de trecerea de la boierimea proletcultistă la post-modernitatea victimcultistă, nu permite afirmarea în forme adulte ale competențelor creative ale artiștilor noștrii. Nu ne permitem să fim serioși fiindcă tot ceea ce ne înconjoară în ROmânia ne dă impresia că Regina de Inimă Roșie din Țara Minunilor și-a instaurat domnia în realitatea contemporană românească. De-abia scăpați din regimul halucinant al Cizmarului Vizionar, ne aflăm într-o nouă etapă de realități ce se suprapun contrazicandu-se. 

Având această micro descriere a contextului și cadrului istoric să ne apropiem de evenimentul organizat de galeria de artă contemporană românească Etaj, la noul ei pavilion, deschis în cadrul Combinatului Fondului Plastic. Pe o temă arhaică, păgânească, celebrând pozitiv sângele și carnea drept vehicule ale forței vitale, galeria Etaj a organizat o expoziție de orientare ”contemporană” , progresistă, actuală, inovatoare, …..încerc să evit caracterizarea post-modernistă, însă nu prea am cum. Fiindcă sursele de inspirație pentru strategiile estetice ale autorilor, în majoritate, adică cu o excepție salutară, sunt cele deja stabilite de curentele avant-gardiste occidentale. La o adică de ce să nu fie o epocă dedicată experimentării fără direcție a direcțiilor deja experimentate în occident? Experimentăm Occidentul pe pielea noastră! Și o facem manieristic fiindcă este dreptul nostru de generații căzute sub dictonul lovinescian al formelor fără fond. Nu este o critică. Manierismul are valoarea lui în explorarea și căutarea propriei voci creative. Iar acest proiect cultural, o expoziție dedicată celebrării Pomenii Porcului, Ignatul, este un eveniment care se desparte de zona manierismului de sorginte contemporană, care înseamnă să fi contemporan de dragul de a fi ultra-contemporan, și încorporează un subiect arhaic, pozitiv, adică fără agendă critică sau politică. 

Ignatul, Pomana Porcului, un ritual care a rezistat trecerii timpului datorită purei plăceri gastronomice românești,aceea de a mânca preparate din carne de porc, asezonate puternic cu toleranța teologiei mistice a Bisericii de Răsărit, a fost găsit drept cel mai potrivit pretext și context pentru o adunarea și regruparea artiștilor autohtoni, exponenți de-a lungul anilor la Etaj. Se potrivește perfect această bacanală autohtonă cu atitudinea sfidătoare a celor ce participă: se caută o legătură cu un trecut imemorial autohton, și se ascultă muzică rock californiană, propunându-se o atmosferă de aliere a tuturor la un proiect de validare a acestui moment, a acestui grup, care se simte bine, dincolo de luptele de recunoaștere din partea culturii occidentale sau din aceea a culturii contemporane. Aici și acum , la Pomana Porcului ne simțim plini de valoarea și putere. Sună a Noaptea Valpurgiei pe muntele Blocksberg, și chiar despre asta este vorba: eliberarea de toate presiunile și convingerea că se poate naște un proiect contemporan românesc valid și validator. Deși poate fi comparat cu toate practicile de cultură organizationala, acest eveniment are această dimensiune spontană, necomercială: dorința reală a acestor artiști de a se simți acasă, dincolo de evaluări, de întrebările tâmpite ale cunoscuților care au ales Dreptul sau Medicina, dincolo rudele cu priviri interogatoare. Un loc și un timp unde existență artistului este sărbătorită fără trenă, pompă sau alte introduceri mincinoase. Aici și acum, sub egida animalului tăiat, artiștii îi sărbătoresc pe artiști. 

Deși am multe critici în general la protipendada artistică românească trebuie să recunosc proiectului Etaj această autentică capacitate de a crea speranța unei posibile comunități de artiști care nu sunt uniți de agende politice și culturale, asumate sau foarte prost digerate, și de a defini condiția artistului perioadei acesteia drept una asemănătoare vrăjitoarelor și vrajitorilor din Evul Mediu, care se pare că erau uniți prin căutarea și amintirea unei înțelepciuni ancestrale care transgresa dogmatismele vremii, luptele politice,spaimele și speranțele într-un Infern dedicat dușmanilor noștri de pretutindeni . Într-o țară aprinsă de febra câștigului bănesc, într-o perioadă în care parvenirea personală este suprema religie prin care se poate mântui acest neam, artistul român păstrează o fărâmă dintr-o pagânitate creatoare de valori imateriale, fie ele doar niște râsete pline la lumina flăcărilor focului, în aproprierea unui pavilion expozițional în care fiecare și-a adus ofranda vechii nevoi de a ne aduna și a împărtăși bucuria de a fi împreună.

Artist Projects:

Daniel Stancu
Tablele


a solo show at ETAJ artist-run space, George Enescu 43, Bucharest

Vernisaj 2023 July 10

Museum Exhibition:

Genu Berlo
Maptracing Time


Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
Bucharest
2023 March - July
Opening March 24

Special events:
May 13 - Noaptea muzeelor artist-curator talk
May 18 - Romanian Design Week artist-curator talk



Culoarea Timpului pe Hartă 
Cronogramele lui Genu Berlo


Genu Berlo meditează și pictează. Pictează și meditează. Dacă este absolută nevoie militează și pentru vreo cauză contemporană, însă doar dacă este absolută nevoie. Altfel practica lui artistică, în special pictura, se împletește complet cu întrebările lui despre misterioasa noastră existență și curajul extrem cu care ne lăsăm seduși și absorbiți de ea.
Cronogramele expuse astăzi sunt rodul meditațiilor încrucișate cu practica picturii pe temele timpului, ale dorinței în sine, ale imaginii și ale narațiunii. Intitulate cronograme, aceste lucrări au intenția de a indica dorința contradictorie a artistului de a realiza o imagine a timpului. Rezultatul acestei dorințe de a surprinde sincronic, prin imagine, prin cartografie, planul diacronic, acela unde timpul și narațiunea se confundă cu parcurgerea teritoriului concret, apare în distorsiunea elementelor pictoriale.
Subiectul figurativ este comprimat și aplatizat. Liniile de contur devin granițe sau elemente hidrografice în timp ce zonele coloristice se așază compozițional după o logică în care predomină mai degrabă fascinația pentru culoarea în sine. Subiectul figurativ devine un teritoriu iar gestul plastic o narațiune al cărei limbaj amintește puternic de procesul topografierii unei zone geografice.
Pentru a face manifeste consecințele acestor tensiuni semiotice asupra picturii sale, Genu Berlo a recurs la juxtapunerea concretă a acesteia cu hărțile geografice. Meditarea asupra acestor cronograme trebuie să ne incite a merge dincolo de sincronicitatea imaginii, de reprezentarea geodezică a teritoriului și a intui nucleul magmatic pe care plutesc plăcile tectonice ale timpului și dorinței.

 -Călin Vasilescu, curator