Notes
Documentation & chronology of artist oriented: Dialogs, Announcements, Gallery Shows, Museum Exhibitions, Art Fair Participations, Artist Projects, Studio Visits - inside and outside Vimana

Artist Projects:

Daniel Stancu
Tablele


a solo show at ETAJ artist-run space, George Enescu 43, Bucharest

Vernisaj 2023 July 10

Museum Exhibition:

Genu Berlo
Maptracing Time


Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
Bucharest
2023 March - July
Opening March 24

Special events:
May 13 - Noaptea muzeelor artist-curator talk
May 18 - Romanian Design Week artist-curator talk



Culoarea Timpului pe Hartă 
Cronogramele lui Genu Berlo


Genu Berlo meditează și pictează. Pictează și meditează. Dacă este absolută nevoie militează și pentru vreo cauză contemporană, însă doar dacă este absolută nevoie. Altfel practica lui artistică, în special pictura, se împletește complet cu întrebările lui despre misterioasa noastră existență și curajul extrem cu care ne lăsăm seduși și absorbiți de ea.
Cronogramele expuse astăzi sunt rodul meditațiilor încrucișate cu practica picturii pe temele timpului, ale dorinței în sine, ale imaginii și ale narațiunii. Intitulate cronograme, aceste lucrări au intenția de a indica dorința contradictorie a artistului de a realiza o imagine a timpului. Rezultatul acestei dorințe de a surprinde sincronic, prin imagine, prin cartografie, planul diacronic, acela unde timpul și narațiunea se confundă cu parcurgerea teritoriului concret, apare în distorsiunea elementelor pictoriale.
Subiectul figurativ este comprimat și aplatizat. Liniile de contur devin granițe sau elemente hidrografice în timp ce zonele coloristice se așază compozițional după o logică în care predomină mai degrabă fascinația pentru culoarea în sine. Subiectul figurativ devine un teritoriu iar gestul plastic o narațiune al cărei limbaj amintește puternic de procesul topografierii unei zone geografice.
Pentru a face manifeste consecințele acestor tensiuni semiotice asupra picturii sale, Genu Berlo a recurs la juxtapunerea concretă a acesteia cu hărțile geografice. Meditarea asupra acestor cronograme trebuie să ne incite a merge dincolo de sincronicitatea imaginii, de reprezentarea geodezică a teritoriului și a intui nucleul magmatic pe care plutesc plăcile tectonice ale timpului și dorinței.

 -Călin Vasilescu, curator

Notes/ Artist Projects
published 2023 July 18

Reality 1.0 group show in Ramnicu Valcea

by (n+1)


Participation of (n+1) group and a selection of notable artists:

Calin Nicolae Vasilescu
Genu Berlo
Mihai Chitu
Daniel Stancu
Catalin Petrisor-Heresanu
Alexandra Ungureanu
Malvina-Carola Liuba


Catalog and show curation by Alexandra Elena Ungureanu





Notes/ Dialogs
published 2023 June09

România democrată în două expoziții

by Călin Vasilescu

Venisajele  galeriilor  H gallery și Kulterra au apărut în seara de 8 iunie 2023 precum polii extremi ai sensibilității urbane românești contemporane: de la manierismul alegoric al unui gen de baroc post-modernist la nimfomania orgasmului forțat. Între aceste extreme nu prea mai există mare lucru în termeni de idealuri de validare personală în sufletul compatrioților noștri deocamdată. Spun asta fiindcă ambele vernisaje s-au bucurat de prezența multor oameni din industriile creative actuale și de crema pișcotarilor bucureșteni. 

Recapitulările lui Ștefan Ungureanu sunt bineînțeles capitulările virilității la modă azi în cadrul amplului program de castrare a oricărei ambiții falocratice din partea populației creatoare culturale. Eroul este redus la o listă de obiecte simbolice  fetișizate și contemplat prin prisma universului științific, de laborator, fiind găsit de negăsit. Domnul Ungureanu este filozof, este Iluminist, este un adevărat copil al Rațiunii, venite să locuiască cinic între barbarii balcanici și dacopatici( Dan Alexe). La H Gallery avem polul progresist al aspirațiilor românești de fericire: să fie o țară civilizată, lipsită de corupție unde……unde…….fiecare individ să fie respectat ca individ și vedem noi pe urmă dacă democrația duce undeva unde miroase tare a chimie și artificial. 

Deocamdată se pare că generația domnului Ungureanu este pregătită să plătească progresului visele falocratice și orice adiere romantică despre viață ne mai rămăsese din trecutul nostru confuz și traumatizat. 

La Kulterra se află polul opus al progresismului mimetic al intelectualității artistice. Aici o vom descoperii pe zeița nimfomaniei cromatice: Miruna Cojanu. Aici redescoperim ceea ce genialul Caragiale diagnosticate perfect în privința burgheziei mărunte și proaspete ale populației românești de atunci: văz enorm și simț monstruos. Da, în lucrările doamnei Cojanu vedem perfect întrupat nesațul unui spirit care acum a descoperit oportunismul hedonist și narcisist al modernității: nu există sentimente, nu există gânduri,există seducție și orgasm, există doar culoare și senzualitate, mereu nesatisfăcute. Craii de Curtea Veche și toate legendele urbane ale mahalalei cu farmece și țigănci ghicitoare de noroc primesc ofranda cromatică a doamnei Cojanu pentru a reînvia în visele noastre pasionale. Bordelul de demult are astăzi forme virtuale de a servi pasiunilor libidinale și concupiscente, însă asta nu ar trebui să ne sperie: ”putem alege mereu partea de frumos a vieții, încrederea în sublimul umanității și privirea de preabunătate a trăirii în prezent” . Așa este dragă doamnă, așa este: Zoe, fi bărbată! 

De ce să nu dăm jocului poliamoros ceea ce este al jocului poliamoros?! Ce ne oprește? Azi! Azi trebuie să ne convingem pe noi înșine că atingem Absolutul, aici, în mahalaua noastră. Doar cu utilizarea termenului de sublim ați mers un pic prea departe, acesta neavând legătură cu alchimia vitriolantă a libidoului, ba fiind chiar opusul. Însă când ne lăsăm duși de ”hipersenzorialitate” , un termen excelent ales, putem să tragem o ușoară palmă pe fund chiar și sublimului. Da, textul expozițieie este perfect lipit pe mesajul abundent erotic al picturii doamnei Cojanu și, deși nesemnat, ne indică faptul că ceea ce identificăm și noi în lucrările domnei Cojanu nu este străin dumneaei și colaboratorilor ei. Și atunci ne poate apărea acea fantasmă a doamnelor care fac nudism, fără pic de jenă, și care ar fi putut fi Diotimele adolescenței noastre erotice, eliberatoarele noastre de rușinea masturbării chinuitoare. Însă ele , în maturitatea lor fascinantă alegeau să ne excite și să ne abandoneze demoniacalei onanii. 

Amândouă expozițiile sunt de o calitate vizuală extraordinară. Sunt articulate și asumate de către creatori și echipele care îi expun public. Tocmai din cauza asta ele devin exemplare pentru polii axiologici și ideologici  ai mentalității contemporane românești. Ceea ce se află între aceste extreme nu poate fi precizat. Lipsa unui for critic academic serios, prezent permanenet în dinamica valorilor publice românești ,face imposibilă perceperea clară a programelor axiologice ce nu sunt radicalizate. Nu ne aflăm într-o fază de luciditate și limpezire a priorităților civice, ci continuăm să ne luptăm pătimaș pentru dreptul nostru de a fi ființe particulare, sălbatice, absolutiste. Între imitarea academismului vestic și a performanțelor teoretice ale acestuia  și totala abandonare în brațele lascive ale hedonismului nimfomaniacal , noi, românii acestei clipe nu prea putem articula ceva clar, practic, fundamental. Trebuie să mulțumim cu adevărat acestor doi artiști, atât de diferiți în toate manifestările lor, pentru a preciza cu atâta claritate și profesionalism punctele de fugă ale unei perspective publice care devine din ce în ce mai necesară.

- Călin Vasilescu, June 2023




Notes/ Dialogs
published 2023 March 21

Stimulii morfocromatici de Vasilescu - The new old stimulus

by Genu Berlo

Stimulii Morfocromatici Orbital si Parietal prezentati in expozitia recenta de la Ramnicu Valcea.

Sculptorul Calin Nicolae Vasilescu se reapropie de o monumentalitate a sensibilitatii ludice. Volumul expus nu deriva din monolitic, ci este compus mai degraba de fatetele formei care vin impreuna ca o poliderma senzoriala, aducandu-l astfel catre o semantica pictoriala mai degraba. 

Culorile pastelate vorbesc de o timiditate asumata, de o chenoza necesara unui discurs marginalizat in arta. Reintoarcerea la valorile esteticului, dupa depravarea simturilor in favoarea axiologiei posmoderniste in care polii esteticului nu mai sunt relevanti, se face incet, timid, minor. CNV se trage din, dar nu se autoplaseaza in varful aurit al eroului de tip modernist, si nu pierde din vedere valoarea data de exercitiul estetic al operei.

Suprafata este tratata in mod intentionat principal, in tip ce Volumul-Material ramane in plan secundar, dar nu mai putin rafinat, neputand separa unul de celalalt. 

CNV pare ca doreste o continuare a discutiei despre spiritul formei si suprafetei, intr-o desfasurare bivalent abstract-figurativa. Subiectul-erou al conversatiei artistice nu poate fi interesul meschin al ideilor fara fond, isteria seaca a sentimentelor subreprezentate, sau vibratiile victimei pedestalizate.  Subiectul central la CNV este omul recent, intr-o miscare si postura minimalizata, dar inca gratioasa, eleganta, transhumanta in planuri verticale, asa cum stimulul orbital o arata.

Stimulul parietal este o sectiune, un detaliu care trimite la cel orbital, si sugereaza idea unui proiect umanelaborat.  Omul incomensurabil si aproape necreat, care traverseaza dezgolit o bucla temporala tulburata, ramane vertical, linistit in miscare, grandios in pielea lui pastelata. 

- Genu Berlo, March 2023



Notes/ Dialogs
published 2023 March 13

Noua verticală în viziunea lui Mihai Chițu

by Calin Nicolae Vasilescu


Lucrarea lui M.C. este năucitor de elegantă și pozitivă. În sfârșit cineva găsește o formă care propune verticalitatea sculpturii fără a putea fi acuzat de modernism falocratic și alte crime împotriva populației nebărbătești a lumii zilelor noastre. 

M.C. propune tija. Subțire, zveltă, vegetală în țâșnirea ei impecabilă, este o soluție care adună de asemenea conotații din lumea undelor și vibrațiilor. Și pentru ademonstra că verticala nu o este o axă sinonimă cu oprimarea celor ce ar fi sortiți unei orizontalități inexorabile, M.C. propune un cuplu de tije. Nu sunt identice, însă aparțin unui cuplu prin minunata lor apropriere. 
În jurul acestui cuplu ascendent se țese cu grație, un dans spiralat de creșteri și legături imponderabile. Se obține un acord susținut al tuturor elementelor în privința acestei înălțări care se afirmă fără a domina, prezentându-se pe sine cu sfială și generozitate. 

M.C. ne demonstrează că monumentalitatea se poate obține și prin alte mijloace decât formele titanice sau materialele pretabile la masivitate. Pozivitatea întregii lucrări apare dintr-o elegantă eliberare a verticalei, însoțind-o cu ecouri și chemări în spirale, adresate către toate direcțiile orbitale, fără a se trasnforma undeva într-o retorică insistentă. Întreg ansamblul emană de altfel și o impresie de rezistență prin flexibilitatea materialului. Materialul își permite această îmbinare și structurare rarefiată iar M/C. cunoaște foarte intim idiosincraziile sale. Ne propune cu toată încrederea zvelteța: rezistența prin eliminarea de surplusuri și promisiuni pentru a cărora onorare trebuie să devenim colosali. 

Elementele metalice nu sunt definitiv sudate între ele. Ele se se alătură, se îmbină ”democratic”, ”tovărășește”, lăsând impresia că lucrarea surprinde o etapă fructuoasă a deliberărilor posibile. Elementele se pot reorienta, se pot răzgândi. Este evident că participă la acest concert al verticalității din proprie convingere, pur și simplu fermecate de cuplul lujeresc pe care îl însoțesc. 

Oricât de patetic, melodramatic ar suna, eu aș intitula această lucrare ”Nuntă în Cer”. 

Călin Vasilescu, 2023


Notes/ Museum Exhibitions
published 2023 March 05
Genu Berlo, Kronogram8, 2023, oil and print on canvas
We are pleased to announce a solo museum exhibition by

Genu Berlo


Maptracing Time


Curator: Calin Nicolae Vasilescu

Location & Date:
Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
Bucharest
2023 March - June
Opening March 24th.